בשנייה אחת של חוסר תשומת לב

ילדים הם ילדים וככאלה יש להם נטייה לעיתים לקחת סיכונים מיותרים, לשחק בחפצים חדים, לקפוץ ולהשתולל. כל זה טוב ויפה רק מחייב אותנו להשגחה צמודה עליהם, על מנת שתקופת הילדות לא תסתיים באסון.

בשנייה אחת של חוסר תשומת לב, הנזק שיכול להיגרם לילד יכול להיות חמור ולעיתים אף ללא כל דרך חזרה.

במהלך השבוע האחרון הגיעו למיון במרכז הרפואי ע"ש ברוך פדה, פוריה שלושה מקרים שונים של פציעות של ילדים, שבנס לא נגמרו באסון.
המקרה הראשון היה של פעוט, בן שנה וחצי, שלרגע הושאר ללא השגחה.
הוא שיחק בעיפרון ובמהלך המשחק – עדיין לא ברור כיצד, ננעץ העיפרון מתחת לעינו השמאלית.. רק במזל גדול לא נפגע גלגל העין ולא נגרם נזק לראייה.  בחדר הניתוח של בית החולים נשלף העיפרון ע"י מנתחי מחלקת העיניים, והילד אושפז במחלקה להשגחה.
תרחיש אחר לאותה פציעה יכול היה להיגמר בכך שבעקבות הפציעה היה נגרם נזק בלתי הפיך לעין, אבדן הראייה ועוד.

מי מאיתנו בתור ילד לא רצה להיות סופרמן / ספיידרמן או כל גיבור על אחר? אז נכון שהיום לגיבורי העל שמות אחרים, אבל המשחק זהה.
מקרה נוסף שהגיע אל חדר המיון במרכז הרפואי ע"ש ברוך פדה, פוריה, היה של ילד בן ארבע וחצי, שטיפס על הגדר בגן - כחלק ממשחק דמיוני שכזה.
בשבריר של שנייה איבד האחיזה ומעד על חפץ זר שהיה בסמוך לגדר וכתוצאה נחתך לכל אורכו של הצוואר. הוא טופל ע"י רופא פה ולסת ורופא א.א.ג. על מנת לוודא שלא נגרם נזק רחב יותר מהחתך שנתפר במקום.
אין ספק שגם כאן רק בנס נגרם לילד נזק מזערי שבקלות יכול היה להיות חמור פי כמה מונים.

ביום חופש אין כמו לצאת אל גני המשחקים, אשר נועדו לתת מענה לצורך של הילדים לשחק באוויר הפתוח, לנוע בחופשיות וליהנות מחדוות המשחק והתנועה במרחב. אולם במקרה האחרון שהגיע למיון במרכז הרפואי ע"ש ברוך פדה, פוריה המשחק נגמר בכי רע. רשת מתכת גדולה שעמדה בסמוך גירתה את דמיונו של ילד בן שבע אשר החל לטפס עליה.  בעודו מטפס הוא מעד ואחד ממוטות הברזל המרכיבים את הרשת חדר ללסתו ולחלל הפה.
הילד הועבר לחדר הניתוח ובניתוח בהרדמה כללית הוצא מוט המתכת מלסתו. רק במזל גדול לא נגרם נזק בלתי הפיך. לאחר יומיים של שהייה במחלקת הילדים, לצורך מעקב, שוחרר הילד לביתו.

כל זאת בגלל שנייה של חוסר תשומת לב, בגלל שנייה של חוסר זהירות ואולי גם בגלל שלא תמיד אנו מוצאים את הזמן או רואים לנכון לעצור לרגע ולהסביר לילדים את הסיכונים שעומדים מאחורי המשחקים, לתת להם כלים להתנהגות זהירה יותר מבלי לגרוע מהחוויה.
אחרי הכול, האם לא עדיף לנו לאבד שנייה לצורך בטיחות, מאשר לאבד את הכול ברגע?